W oczekiwaniu na możliwość spotkania się z młodymi ludźmi w „terenie” przeprowadziłyśmy warsztaty literacko-plastyczne wokół „Toro” online.
Zajęcia przeprowadziłyśmy w dwóch grupach wiekowych: 7-9 lat w Akademii Soward polsko-angielskiej dwujęzycznej szkole podstawowej w Częstochowie oraz 10-11 lat w Multimedialnej Bibliotece dla Dzieci i Młodzieży nr XXXI w Warszawie.
Odwoływałyśmy się do sytuacji jaką można zastać na basenie, z którym uczestnicy byli dobrze zaznajomieni (deklarowali, że pływają w ramach zajęć szkolnych i pozaszkolnych): stroje kąpielowe, czepki i okulary pływackie utrudniają rozpoznanie osób (nawet znajomych), korzystających z sąsiedniego toru.
Przedmiotem naszych zainteresowań był przede wszystkim sposób myślenia uczestników o INNOŚCI, AKCEPTACJI i TOLERANCJI. Rozróżnienie dwóch ostatnich pojęć nie sprawiło im większej trudności, a inność rozumieli przede wszystkim jako oryginalność, choć przyznali, że może być postrzegana zarówno jako pozytywne, jak i negatywne zjawisko.
Posłużyłyśmy się eksperymentem przeprowadzonym jakiś czas temu na grupie różniących się od siebie (wiekiem, płcią, pochodzeniem, wyznaniem, zawodem itp.) osób, które zapytane o różne życiowe aspekty (np. Kto lubi koty? Kto ma dwie córki? Dla kogo ważna jest akceptacja?) łączyły się w zespoły osób, które ciągle się ze sobą mieszały.
Rozmawialiśmy także o iluzji, posługując się obrazami ze złudzeniami optycznymi. Jeden z chłopców nazwał to zjawisko oszukiwaniem mózgu. Młodzi ludzie bez problemu znaleźli powiązanie ćwiczenia ze złudzeniem, któremu często ulegamy, kierując się pierwszym wrażeniem jakie robi na nas nowo poznana osoba.
Zwieńczeniem warsztatów była praca plastyczna, polegająca na samodzielnym wykonaniu (z kartonu lub papieru) zebry o fantazyjnym umaszczeniu. Zachętą do tej aktywności oraz inspiracją były pokazane przez nas zdjęcia zebroid (potomków skrzyżowanych ze sobą zebr i innych koniowatych).