„CZARNY KAPTUREK” na 11 głosów

Pandemia pokrzyżowała wilcze plany i kazała zostać w Lesie, który następnie bezlitośnie zamknięto. Spotkania z czytelnikami w rzeczywistym czasie i przestrzeni stały się niemożliwe, aż do odwołania. 2wilki  szukały sposobu, by zajrzeć do Waszych domów. I tak powstał projekt „CZARNY KAPTUREK na 11 głosów”.

***

Odcinek 1/Rozdział 1: „LAS”/Rozdział 2: „WILK”

czyta Robert Poczekaj – psycholog i psychoterapeuta. Robert – lekarz ludzkich dusz patrzy i widzi, pomaga i wspiera Najmłodszych Ludzi.

O sobie pisze:
Moją pasją jest praca z metaforą, która towarzyszy mi nie tylko w gabinecie, ale i w tworzeniu bloga oraz podczas fotografowania.

ODCINEK 2/Rozdział 3: „MATKA”

czyta Kobieta Kameleon, polska Tilda Swinton, czyli Zina Kerste – aktorka Wrocławskiego Teatru Współczesnego.

Zina wraz z innymi aktorami zrealizowała inicjatywę „Historyjki na raz” Bernarda Friota w ramach Teatru Nowy Świat we współpracy z wydawnictwem Format.

Spotkała się zawodowo z Niką Jaworowską-Duchlińską podczas tworzenia spektakli: „Gdy rozum śpi, budzą się demony” Vallejo, „Konformista” Moravii, „Kobieta sprzed dwudziestu czterech lat” Schimmelpfenniga, „Wyszedł z domu” Różewicza, ”Paternoster” Kajzara i „Garbus” Mrożka.

Zna, gra i rozumie muzykę.

Wspólnie z pedagożką i trenerką kreatywności Ewą Lamberską zrealizowała niezwykły projekt Moje Miejsce – warsztaty, biorąc na tapetę między innymi „Czarnego Kapturka”. Podczas kilku spotkań młodzi ludzie budowali spektakl od początku do końca…ucząc się teatru.

ODCINEK 3/Rozdział 4: „BABKA”

czyta Iga Zakrzewska-Morawek – autorka książek „Wstyd” i „Świat według Żunia”.

O sobie pisze:
Na co dzień pani od polskiego. Raz zdarzy jej się napisać książkę, innym razem wiersz. Fascynują ją ludzkie twarze, ciała, głosy i odcienie niebieskiego. Lubi zapach palonych zapałek, bzu i ruchy pędzla po powierzchniach płaskich. Żyje w przeświadczeniu, że robi dobre zupy, ciastka i czekoladę na miodzie. Zawsze, gdy robi pranie, niechcący przeładuje bęben. Wie, jak się nazywa największy nerw przechodzący przez ciało człowieka i co to jest powięź.
Jako dziecko chodziła po parapecie na wysokości trzeciego piętra. Mało brakowało, by spadła. Raz wypadła z pociągu, raz na kwadrans straciła wzrok, dwa razy się topiła. Twierdzi, że uratował ją anioł. Teraz już nie potrafi, ale potrafiła zrobić mostek ze stania, szpagat wzdłuż i wszerz, przeskoczyć przez kozła i skrzynię, stanąć na rękach i głowie. Człowiek bardzo nerwowy, kompulsywny i porywczy, który ukojenie znajduje w dźwiękach, słowach i obrotowym ruchu stóp. Fascynuje ją relacja Erosa z Tanatosem. Nie pija mleka od krowy, nie jada pszenicy, ponieważ puchnie. Człowiek drażliwy, głęboko wrażliwy.
Krytyczna, wymagająca, egocentryczna, narcystyczna, ironiczno-sarkastyczna. Bywa upierdliwa. Trygon ognia, znak zodiaku – strzelec, w horoskopie chińskim – szczur. Czuła na pogodę, niepogodę, kolory, dźwięki i fazy księżyca. Sentymentalna. Z wiekiem coraz mniej. Coraz bardziej rozumie, czym jest spokój, godność osobista i wdzięczność.

ODCINEK 4/Rozdział 5: „TY”

czyta Aneta Todorczuk – aktorka, piosenkarka, współzałożycielka i prezes fundacji Mamy Dzieci, współautorka książki „Potworaki Usypiaki”, napisanej z córką Zosią, wykładowczyni Wydziału Wokalno-Aktorskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i opiekunka psa Prozaca.

Najnowszy monodram Anety „Kobieta, która wpadała na drzwi” na podstawie piosenek Sinead O’Connor został doceniony przez krytyków.

Todorczuk zachwyca interpretacjami piosenek. Jej mocny, głęboki głos, o wspaniałej barwie, korespondujący z klimatem irlandzkich pieśni robi ogromne wrażenie. Podobnie jak muzyczna wrażliwość i duża skala. Todorczuk nie po raz pierwszy śpiewa w teatrze, ale ta rola jest niezwykle dojrzała, zarówno w warstwie emocjonalnej, jak i technicznej(…)
„Kobieta, która wpadała na drzwi” w Teatrze WARSawy to prosta w formie, choć będąca wyzwaniem jeśli chodzi o nagromadzenie emocji, opowieść o niełatwym dzieciństwie, trudnej młodości i dramacie dojrzałej kobiety. Opowieść o małżeństwie, alkoholizmie, przemocy i determinacji, by odzyskać poczucie godności. Paula ją odzyskała. Znalazła w sobie siłę. Posłuchajcie Todorczuk, jak śpiewa „Red Football”, wtedy zrozumiecie jak Paula przełamała siebie, jak dała nadzieję i siłę sobie i innym kobietom. „I’m not no red football, to be kicked around the garden” („Nie jestem czerwoną piłką, którą kopie się w ogrodzie…”). Teraz wreszcie może zdjąć szpilki i usiąść. (Lidia Raś; Gazeta Prawna. Kultura)

ODCINEK 5/Rozdział 6: „KAMIEŃ”/Rozdział 7: „RANA”

czyta Anna Magalska – aktorka, scenarzystka, pedagog, reżyserka, związana od lat z Teatrem im. Wilama Horzycy w Toruniu.

Nika Jaworowska-Duchlińska:
Z Anią spotkałam się przy realizacji „Aniołów w Ameryce” Kushnera w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu dwadzieścia lat temu. Ania zagrała kilka postaci m.in. Emily, Ethel i Anioła. A ja i tak będę pamiętać Anię w białej puchowej kurtce „w starciu” z dwumetrowym pingwinem. Była najlepszym z asystentów reżysera, z którymi współpracowałam.

ODCINEK 6/Rozdział 8: „ŚCIEŻKA”/Rozdział 9: „PELERYNA”

czyta Groszek Stanilewicz – autorka książek, opowiadaczka baśni, legend i historii w Łowcy Słów, uczestniczka programu Best Buddies Poland.

Najnowsza książka Groszka „BEYOND” powstała we współpracy z Wojciechem Birtusem.

Karolina Grabarczyk:
Z Groszkiem poznałyśmy się w 2015 roku podczas studiów podyplomowych „Literatura i książka dla dzieci i młodzieży wobec wyzwań nowoczesności” na Uniwersytecie Warszawskim, które zrzeszyły wiele nietuzinkowych osób, związanych ze światem literatury dziecięcej i młodzieżowej. Groszek od samego początku przyciągała uwagę niezwykłą wrażliwością na otaczający świat.

ODCINEK 7/Rozdział 10: „KREW”/Rozdział 11: „MECH” 

czyta Jarosław Marek Spychała – autor książek z zakresu filozofii i historii religii (min. „JASKINIA. Droga Rebeliantów” i „Mali Rebelianci”), prowadzący zajęcia na Uniwersytecie w Konstancji autorską metodą Lego-Logos, opartą o platońską technikę obrazowania, doktorant na Wydziale Filozoficznym UAM.

O sobie pisze:
Zawodowo zajmuję się kształceniem i rozwojem technik myślenia twórczego oraz jego zastosowaniem w edukacji, kulturze i gospodarce. Mam w tej dziedzinie nie tylko doświadczenie menadżerskie, lecz także ważne osiągnięcia indywidualne, autorskie – jestem twórcą metody rozwijania kreatywności LEGO-LOGOS oraz programu marketingowego GRAVITY służącego do tworzenia strategii marek i kampanii reklamowych.

ODCINEK 8/Rozdział 12: „KONAR”

czyta Przemysław Kozłowski – aktor Wrocławskiego Teatru Współczesnego.

Przemek wraz z innymi aktorami zrealizował projekt „Historyjki na raz” Bernarda Friota w ramach Teatru Nowy Świat we współpracy z wydawnictwem Format.

Nika Jaworowska-Duchlińska:
Spotkania w teatrze. Ba! Kostium to tylko powłoka, gdyby nie instynkt sceniczny Przemka, to nie byłoby:
cynicznego Cyryla w spektaklu STARA KOBIETA WYSIADUJE, Działacza w spektaklu REWIZOR/Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi i Patroklosa/Aojdosa w spektaklu TRYPTYK WYSPIAŃSKI/ Teatr Polski w Poznaniu od 1875.

ODCINEK 9/Rozdział 13:”CZERŃ”

czyta Georgina Gryboś – redaktorka w Wydawnictwie Znak blogerka w Georgina Gryboś – Literacka Kavka, patronka książek, autorka blurbów, prowadząca podcasty literackie.

O sobie pisze:
Lubię myśleć, że jestem retro.

Coś w tym jest. Georgina Gryboś pisze i mówi o literaturze i książkach w starym dobrym stylu. Nieśpiesznie. Pięknym językiem polskim. Z pazurem, ale elegancko. Jej teksty o książkach to jak łyk wysokogatunkowej kawy, z najlepszych ziaren. Warto mieć Georginę jako przewodnika w świecie kultury.

ODCINEK 10/Rozdział 14: „ŚLADY ŁAP”

czyta Beata Jewiarz – aktorka, autorka i dziennikarka.

Beata to jednym słowem: KOLOR! Zewnętrznie, wewnętrznie, na scenie, w radiu. W głosie, oczach, myśli i włosach We wszystkim, co robi. Jest tam, gdzie czai się piękno. Opiekuje się i zachwyca przyrodą, przytula nieznane sobie osoby, nadaje ekspresji każdemu spotkaniu…

Stworzyła scenariusz, koncepcję i dała życie spektaklowi poetyckiemu „Sen” na podstawie wierszy Bolesława Leśmiana.

Pięć razy (od 2013 roku) doświadczyła happeningu „Miasto-Emocje. Spotkanie dla Pokoju“ w Międzynarodowy Dzień Pokoju, podczas którego przytulała mieszkańców Warszawy i wręczała im karty pokojowe z poezją.

Od kilku lat prezentuje poezję europejskich poetów w ramach projektu „Wiersze w mieście“.

Wymyśliła i współtworzyła książkę „Be Haiku“ – autorski wybór dwudziestu klasycznych japońskich wierszy haiku, mistrzów gatunku (Issa, Basho, Buson), połączonych z graficznymi obrazami artysty Ryszarda Kajzera.

Od 2010 roku na antenie Polskiego Radia RDC prowadzi autorski program Niedzielny Poranek.

ODCINEK 11/Rozdział 15: „SPOTKANIE”/Rozdział 16: „Miasto”

czyta Robert Latusek –  aktor Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi.

Aranżacja i pomysł: Miron Latusek, syn.

O sobie pisze:
…po ukończeniu technikum miał zostać mechanikiem samochodowym, ale dostał się na Wydział Aktorski Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Studiował scenopisarstwo w łódzkiej Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera. Od dwudziestu lat jest aktorem Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi. Pisał scenariusze do seriali: „Nad rozlewiskiem”, „Tancerze”, „Na Wspólnej”, „Samo życie”, „Julia”, „Galeria” oraz innych. Zagrał w kilkunastu filmach, m.in. u Feliksa Falka czy u Roberta Glińskiego.

***

Dziękujemy wszystkim artystom za wzięcie udziału w projekcie i użyczenie „Czarnemu Kapturowi” głosu.

Dziękujemy Idze Zakrzewskiej-Morawek za inspirację do powstania projektu CZARNY KAPTUREK na 11 głosów.

Dziękujemy Jarosławowi Markowi Spychale za wsparcie na portalach społecznościowych.

Książka do kupienia wyłącznie na www.czarnykapturek.pl.